5.4 میلیارد دلار سود حمل و نقل کانتینری، علی رقم بحران دریای سرخ

5.4 میلیارد دلار سود حمل و نقل کانتینری، علی رقم بحران دریای سرخ

‎ به نقل از خبرگزاری بلومبرگ دریایی، درآمد خطوط کشتیرانی کانتینری از زمان اوج همه‌گیری کرونا در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ میلادی به طور پیوسته کاهش یافت. در سه‌ماهه آخر سال ۲۰۲۳ میلادی، بزرگترین خطوط کشتیرانی کانتینری با زیان خالص روبرو شدند. کارشناسان بر این باور بودند که در سال ۲۰۲۴ نیز زیان مالی ادامه خواهد داشت. اما شروع جنگ اسرائیل و فلسطین و بحران دریای سرخ باعث تغییر مسیرهای کشتی‌ها و طولانی‌تر شدن مسیرها شد.

علیرغم این چالش‌ها، در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴، خطوط کشتیرانی بزرگ به سود ۵.۴ میلیارد دلاری دست یافتند، در حالی که در پایان سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۳، با زیان ۷۰۰ میلیون دلاری مواجه بودند. این افزایش درآمد به دلیل بالا رفتن نرخ‌ها، تغییر مسیر کشتی‌ها، جذب تناژ و افزایش تقاضای اضافی بود، که در سال ۲۰۲۳ صنعت حمل‌ونقل کانتینری فاقد آن بود.

به گزارش شرکت بررسی وضعیت کانتینری «مک کاون»، مسیرهای آسیا به اروپا بیش از ۲۵ درصد مسیرهای جهانی را تشکیل می‌دهد. این مسیر با دور زدن بحران دریای سرخ، با کاهش ۸ درصدی ظرفیت جهانی در نیمه اول ۲۰۲۴ میلادی مواجه شد، اما همچنان سود خوبی برای شرکت‌های کشتیرانی داشت. به گفته این شرکت، افزایش ۹.۲ درصدی تقاضا در سه‌ماهه اول ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل، موجب قوی‌ترین رشد در این دوره شد.

در حال حاضر، تغییر مسیر از دریای سرخ به بنادر آفریقایی باعث ازدحام بنادر آسیایی شده است. حجم بالای کالا و تغییر الگوهای زیرساختی و عملیاتی در مناطق خاص تأثیرگذار بوده است. «مک کاون» نیز یادآور شد که بازار همچنان برای خطوط کشتیرانی در سه‌ماهه دوم مثبت است و با نزدیک شدن به فصل اوج، نرخ‌های کانتینری نقطه‌ای بیش از ۳۰ درصد در هفته‌های گذشته افزایش یافته است. این افزایش بنا به اظهار تحلیلگران و کارشناسان به دوره تمدید قراردادها برمی‌گردد که به دلیل عدم اطمینان بازار و ظرفیت محدود در برابر عرضه بیش از حد ناشی از
بحران دریای سرخ صورت گرفته است.

⚓️حمل بین المللی لیان ویسمن

5.4 میلیارد دلار سود حمل و نقل کانتینری، علی رقم بحران دریای سرخ