7 کریدور بین المللی منطقه اکو از خطوط ریلی ایران می گذرند!

7 کریدور بین المللی

‎سید میعاد صالحی، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در پانزدهمین اجلاس رؤسای راه‌آهن‌های کشورهای عضو اکو که در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی کشور برگزار شد، گفت: کشورهای عضو سازمان اکو در یکی از حساس‌ترین مناطق جهان واقع شده‌اند. این سازمان شامل ۱۰ کشور است که جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ میلیون نفر دارند و به یکی از قطب‌های اقتصادی جهان تبدیل شده‌اند.

‎صالحی با اشاره به موقعیت ویژه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد: این موقعیت باعث شده که ایران به عنوان پل ارتباطی شرق به غرب آسیا و گذرگاه دو قاره مهم اروپا و آسیا شناخته شود. ایران کوتاه‌ترین مسیر اتصال کشورهای آسیای میانه به آب‌های بین‌المللی و اروپا است و همواره از امنیت و ایمنی بالایی برخوردار بوده است.

‎وی افزود: بسیاری از کریدورهای ریلی بین‌المللی منطقه اکو از مسیر ریلی ایران عبور می‌کنند. از جمله این کریدورها می‌توان به کریدور شمال-جنوب، کریدور آلماتی-استانبول-تهران، کریدور آلماتی-بندرعباس، کریدور اسلام‌آباد-تهران-استانبول (ITI)، کریدور قزاقستان-ترکمنستان-ایران (KTI)، کریدور قرقیزستان-تاجیکستان-افغانستان-ایران (KTAI) و کریدور تاجیکستان-ازبکستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه اشاره کرد.

‎صالحی درباره برنامه‌های پیشنهادی راه‌آهن ایران گفت: تسهیل عملیات عبور مرزی و تقویت مراکز لجستیکی و پایانه‌های مرزی از برنامه‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای افزایش ظرفیت ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی است.

‎او همچنین بیان کرد: عملیاتی کردن و احیای مسیر جاده ابریشم سنتی از طریق ریل و راه‌اندازی قطارهای برنامه‌ای از مسیر چین به ایران در کریدور جنوبی تمام ریلی راه ابریشم در دستور کار ما قرار دارد. اخیراً نیز توافق‌های خوبی با راه‌آهن‌های چین، قزاقستان و ایران درباره تعرفه قطارهای کانتینری به ایران صورت گرفته است و امیدواریم که از سرگیری قطارهای باری برنامه‌ای به ایران از حدود یک ماه دیگر انجام شود.

‎وی اظهار کرد: ما به دنبال رقابتی کردن حمل‌ونقل ریلی با مسیر دریایی و راه‌اندازی دو سر بار این قطارها و در نتیجه صادرات محصولات و کالاهای ایرانی از طریق قطار هستیم.

 

7 کریدور بین المللی