شرکت های بزرگ کشتیرانی از دولت ها خواستار حمایت از حمل و نقل پایدار شدند.

شرکت‌های بزرگ کشتیرانی

شرکت‌های بزرگ کشتیرانی از جمله مرسک، CMA CGM، Hapag-Lloyd و MSC در یک رویداد ویژه، به سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) یک چهارچوب قانونی جدید برای حمایت از حمل‌ونقل سبز پیشنهاد دادند. این چهارچوب شامل طرحی است که از شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی که از سوخت‌های فسیلی کم‌هزینه استفاده می‌کنند، کارمزد سبز دریافت می‌کند تا از این طریق استفاده از سوخت‌های تجدیدپذیر و پاک تشویق شود.

صنعت حمل‌ونقل که نزدیک به ۳ درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کند، برای دستیابی به اهداف کربن‌زدایی با چالش‌های بزرگی مواجه است. به گفته وینسنت کلرک، مدیرعامل مرسک، این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ به انتشار خالص صفر درصد گازهای گلخانه‌ای دست یابد و با داشتن پنج کشتی متانول سبز در حال بهره‌برداری و ۲۰ کشتی دیگر در دست سفارش، در خط مقدم انتقال به انرژی‌های سبز قرار گیرد.

کلرک همچنین تأکید کرد که دولت‌ها باید با اجرای قوانین و مقررات مناسب، مانند قانون کاهش تورم در ایالات متحده، استفاده از سوخت‌های سبز را تشویق کنند. در همین راستا، ونکاتش علاگیریسمی، افسر ارشد زنجیره تأمین Nike، از دولت‌ها خواست که هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را انجام دهند، زیرا هیچ‌کس به تنهایی قادر به مقابله با این چالش‌ها نیست.

مرسک همچنین اعلام کرد که قصد دارد ۶۰ کشتی دیگر را با کشتی‌های دوگانه‌سوز که قادر به کار با سوخت‌های تجدیدپذیر مانند بیومتان مایع هستند، جایگزین کند. با این حال، همچنان موانعی وجود دارد، از جمله هزینه بالای تولید و عرضه محدود متانول سبز، که این سوخت را در حال حاضر دو تا سه برابر گران‌تر از سوخت‌های فسیلی کرده است.

با این وجود، برخی از شرکت‌ها در زمینه تولید و تأمین سوخت‌های سبز همکاری کرده‌اند. به عنوان مثال، شرکت چینی Goldwind، که در تولید توربین‌های بادی پیشرو است، عرضه متانول سبز برای کشتی‌های مرسک را از سال ۲۰۲۶ تضمین کرده است. اما چالش‌ها همچنان باقی است، به ویژه با توجه به تصمیم شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر Orsted برای تعلیق پروژه ساخت بزرگترین کارخانه متانول الکترونیکی در اروپا، به دلیل توسعه کندتر از حد انتظار بازار سوخت‌های سبز.

شرکت‌های بزرگ کشتیرانی از جمله مرسک