حمل بار زمینی از ترکیه به ایران

ترکیه یکی از کشور های همسایه ایران است که مراودات اقتصادی بسیار قوی با ایران دارد. حمل بار زمینی از ترکیه به ایران بیشتر به منظور واردات اجناس به داخل کشور انجام می ‌شود، با این حال، کارکرد آن به واردات محدود نمی‌ گردد. بسیاری از افرادی که قصد دارند کالاهای شخصی مانند لوازم منزل خود را از ترکیه به ایران بفرستند، از حمل بار زمینی از ترکیه به ایران استفاده می ‌کنند. همچنین با استفاده از این روش، افراد ساکن در دو کشور می ‌توانند کالای مورد نیاز اقوام و دوستان خود را با قیمت کمی برای  آنها ارسال کنند.

ما در این مقاله، به جنبه ‌های مختلف حمل بار زمینی از ترکیه به ایران پرداخته، هزینه و روش‌ ها را بررسی می‌ کنیم و در آخر نیز به سوالات رایج در این حوزه پاسخ خواهیم دارد.

مزیت‌ های حمل بار زمینی از ترکیه

حمل بار زمینی از ترکیه یکی از بهترین روش‌ های حمل بار از این کشور به ایران محسوب می شود. این روش حمل و نقل بار با مزایای زیر همراه است.

  • مقرون به صرفه بودن: در مقایسه با حمل و نقل هوایی و دریایی، حمل و نقل زمینی به طور کلی مقرون به صرفه تر است و گزینه ای مناسب و ارزان برای مشاغل محسوب می‌ شود.
  • سرعت و انعطاف‌ پذیری: حمل ‌و نقل جاده ‌ای و ریلی زمان تحویل سریع‌ تری را برای مسافت ‌های کوتاه ‌تر فراهم می‌ کند و انعطاف ‌پذیری بیشتری را در برنامه ‌ریزی و مسیریابی ارائه می ‌دهد که می ‌تواند بر اساس تقاضا و نیازهای لجستیکی تنظیم شود.
  • دسترسی: حمل‌ و نقل زمینی می ‌تواند به مناطق دور افتاده و داخلی هر دو کشور که ممکن است از طریق هوا یا دریا غیر قابل دسترس باشد، برسد و پوشش جامع را در هر دو کشور تضمین کند.
  • اثرات زیست محیطی: حمل و نقل زمینی، به ویژه ریلی، به دلیل انتشار کمتر کربن به ازای هر تن محموله، اغلب نسبت به حمل و نقل هوایی بیشتر دوستدار محیط زیست است.
  • حجم تجارت: با توجه به حجم تجارت بالای بین ایران و ترکیه، حمل بار زمینی از ترکیه به ایران نقش مهمی در گسترش روابط بین دو کشور دارد.
  • تطبیق پذیری: حمل و نقل زمینی می‌تواند طیف گسترده‌ای از انواع محموله، از جمله کالاهای فاسد شدنی، ماشین آلات و کالاهای فله را حمل کند. این در حالی است که هر کالایی را نمی توان با هواپیما حمل کرد.
حمل بار زمینی از ترکیه به ایران

هزینه ارسال بار زمینی از ترکیه به ایران

هزینه ارسال بار زمینی از ترکیه به ایران به عوامل مختلفی وابسته است. در اینجا مهمترین عوامل را آورده‌ ایم:

 

مسافت و مسیر

مجموع مسافت بین مبدا و مقصد و همچنین مسیر انتخابی، تأثیر قابل توجهی بر هزینه ‌های حمل و نقل دارد. مسافت‌ های طولانی ‌تر و مسیر های پیچیده ‌تر هزینه را افزایش می‌دهد. مسافت و مسیر، معمولا برای حمل و نقل با تریلی و ماشین در نظر گرفته می شود، چون مسافت و مسیر در حمل و نقل ریلی ثابت است.

 

قیمت سوخت

نوسانات قیمت سوخت مستقیماً بر هزینه های حمل بار زمینی از ترکیه به ایران تأثیر می گذارد. افزایش قیمت سوخت باعث افزایش هزینه های کارکرد وسایل نقلیه شده و معمولاً به مشتریان منتقل می شود.

 

نوع محموله

ماهیت محموله در حال حمل بر هزینه ها تأثیر می گذارد. مواد سنگین، بزرگ یا خطرناک ممکن است نیاز به جابجایی، تجهیزات یا مجوزهای خاصی داشته باشند که در نتیجه هزینه های بیشتری را به همراه دارد. برای مثال، حمل و نقل مواد شیمیایی یا باتری، حساس تر از حمل و نقل پوشاک است و تمهیدات و تجهیزات خاصی نیاز دارد که هزینه ها را زیاد می کنند.

 

نوع و ظرفیت وسیله نقلیه

نوع وسیله نقلیه مورد استفاده (به عنوان مثال، کامیون، تریلر یا واگن ریلی) و ظرفیت آن می تواند بر هزینه ها تأثیر بگذارد. حمل و نقل کالا با واگن های ریلی به دلیل ظرفیت و کارایی بالاتر حمل و نقل، عموماً ارزان تر از استفاده از کامیون یا تریلر است. در مقابل، کامیون ها و تریلر ها، در حالی که برای مسافت ‌های کوتاه ‌تر یا تحویل در مقصد مناسب تر هستند، معمولاً به دلیل مصرف سوخت بالاتر، عوارض جاده‌ ای و هزینه‌ های نیروی کار، گرانتر هستند.

 

هزینه های گمرکی و مرزی

هزینه های مربوط به ترخیص کالا از گمرک، اسناد و گذرگاه های مرزی به هزینه کلی حمل و نقل اضافه می شود.

 

عوارض و مالیات

عوارض جاده، مالیات حمل و نقل و سایر عوارض دولتی در مسیرهای خاص به هزینه کلی حمل بار زمینی از ترکیه به ایران اضافه می کند.

 

هزینه های نیروی انسانی

دستمزد رانندگان و سایر پرسنل درگیر در فرآیند حمل و نقل یک عامل هزینه قابل توجه است.

 

بیمه

بیمه بار برای محافظت در برابر آسیب، سرقت یا مفقود شدن در حین حمل و نقل، به هزینه حمل بار زمینی از ترکیه به ایران می افزاید.

 

خدمات لجستیک

هزینه های خدمات لجستیک اضافی، مانند انبار داری، بسته بندی، و بارگیری/تخلیه بر هزینه کلی حمل بار زمینی از ترکیه به ایران و حمل و نقل تأثیر می گذارد.

 

نرخ مبادله

نرخ مبادله ارز بین لیر ترکیه و ریال ایران می‌تواند بر هزینه‌ های حمل بار زمینی از ترکیه به ایران تأثیر بگذارد.

 

به ‌طور کلی می‌ توان گفت به شکل متوسط هزینه ارسال هر کیلو بار از ترکیه به ایران به صورت زمینی حدود 200 الی 250 هزار تومان می باشد. البته این قیمت بسیار تخمینی است و می تواند در حوزه وسیعی تغییر کند. برای اطلاع دقیق تر از هزینه حمل بار زمینی از ترکیه به ایران می‌ توانید از خدمات شرکت لیان ویسمن در زمینه ارسال زمینی بار از ترکیه به ایران استفاده کنید. کارشناسان شرکت لیان ویسمن اطلاعات مربوط به بار را از شما دریافت کرده و بهترین و ارزان ترین مسیر را برای حمل زمینی آن در نظر می گیرند.

 

برای اطلاع از استعلام نرخ حمل، با ما در ارتباط باشید.

مراحل حمل زمینی بار از ترکیه به ایران

مراحل حمل زمینی بار از ترکیه به ایران به نوع بار و روش حمل (ریلی و یا کامیون) وابسته است.

روش ریلی

در روش ریلی، لازم است بارها به پایانه راه آهن مرزی ترکیه ارائه شوند و از آنجا به‌ شکل مستقیم به ایران منتقل گردد. این روش حمل و نقل، اگرچه ارزان ‌تر است، اما معمولا دارای محدودیت ‌هایی است. مشکلات حمل کالاها به پایانه ریلی و بار زدن  آنها و از طرف دیگر، خالی کردن بار در پایانه ریلی ایران و بارگیری مجدد  آنها برای انتقال به مقصد نهایی از جمله این مشکلات است. با این حال، روش ریلی برای بارهای سنگین و حجیم بسیار مناسب است و هزینه بسیاری کمتری نسبت به حمل و نقل با کامیون دارد.

شرکت‌های باربری که خدمات حمل بار از مبدا به مقصد را بر عهده می‌گیرند، همه این جابجایی‌ ها را انجام می‌ دهند.

حمل بار با کامیون ها و ترانزیت ها

برای جابجایی بارهایی که بین 3 تا 6 تن وزن دارند، از کامیون استفاده می شود. این وسایل نقلیه دارای طول 6 متر و عرض و ارتفاع 2.30 متر هستند. از طرف دیگر ترانزیت ها همان کامیون های 18 چرخ هستند که می توانند 24 تن بار را حمل کنند. طول  آنها 12 متر و عرض و ارتفاع  آنها 2.35 است.

مراحل حمل بار زمینی از ترکیه به ایران با استفاده از کامیون‌ها و ترانزیت ها کمتر است. این وسایل نقلیه (مخصوصا کامیون‌ ها) در همه شهرهای ترکیه وجود دارند و می توانند با یک بار حمل، بار را از مبدا به مقصد برسانند. هزینه کامیون نسبت به هزینه ترانزیت بیشتر است.

علاوه بر شیوه حمل، حمل بار زمینی از ترکیه به ایران موارد زیر را نیز در بر می‌گیرد:

  • بسته بندی صحیح بار
  • ثبت وزن
  • چیدن در وسیله حمل و نقل
  • سمپاشی در صورت نیاز
  • ارائه سند های باری از قبل تهیه شده مانند :
  1. INVOICE : صورت‌ حساب یا فاکتور
  2. Packing List: سندی برای توضیح دقیق مشخصات کالا که در آن نوع بسته‌ بندی، وزن حجمی، وزن جرمی و سایر خصوصیات کالا ذکر می شود.
  3. کارت اقامت: برای افرادی که قصد دارند وسایل منزل خود را در ترکیه به ایران بفرستند.
  4. بارنامه: سند حمل و رسید کالا که توسط شرکت حمل و نقل ارائه می شود.
  5. گواهی مبدا: برای حمل بار زمینی از ترکیه به ایران لازم است.
  6. گواهی قرنطینه: برای مواد غذایی
  • صدور بیمه نامه در صورت نیاز
  • ترخیص و تحویل محموله در گمرک مقصد

بیشتر بخوانید: حمل بار هوایی از ترکیه

مرز مهم ایران و ترکیه برای حمل بار

ایران سه مرز زمینی مهم با ترکیه دارد؛ بازرگان، سرو و رازی. ما در اینجا هر سه مرز را معرفی می ‌کنیم. با این حال لازم است در نظر داشته باشید که مرز بازرگان، مهمترین مرز ایران و ترکیه برای حمل بار زمینی از ترکیه به ایران محسوب می ‌شود.

 

  • گذرگاه مرزی بازرگان: مرز بازرگان با گذرگاه گوربولک در سمت ترکیه در ارتباط است و شلوغ‌ ترین و مهم‌ ترین مرز زمینی ایران و ترکیه برای حمل بار زمینی از ترکیه به ایران محسوب می‌ شود. این مرز در شمال غربی ایران، به عنوان یک مسیر اصلی برای کامیون های تجاری و وسایل نقلیه مسافربری عمل می کند، مجهز به امکانات گمرکی است و موقعیت استراتژیک آن، آن را به یک نقطه کلیدی برای حمل و نقل کالا بین دو کشور تبدیل کرده است. گذرگاه مرزی بازرگان 24 ساعته باز است.
  • گذرگاه مرزی سرو: مرز سرو در یک منطقه دورتر و در نزدیکی روستای نازلو در شهر ارومیه واقع شده است و حجم کمتری از ترافیک را اداره می کند. این گذرگاه 24 ساعته باز است.
  • گذرگاه مرزی رازی: گذرگاه مرزی رازی که با گذرگاه کاپیکوی در سمت ترکیه مرتبط است، یک گذرگاه ریلی و جاده‌ ای حیاتی است. این گذرگاه در نزدیکی شهر خوی قرار گرفته و محل مناسبی برای حمل و نقل کالاهایی است که از شهر وان ترکیه به داخل ایران وارد می شوند. با این حال مرز رازی فقط تا ساعت 5 عصر باز است.
حمل بار زمینی از ترکیه به ایران

خدمات شرکت لیان ویسمن در زمینه ارسال زمینی بار از ترکیه

شرکت حمل و نقل بین المللی لیان ویسمن در زمینه حمل بار زمینی از ترکیه به ایران خدمات زیر را ارائه می‌ دهد:

  • کامیون فول (مبدا به مقصد) با پلاک ایرانی، ترکی و بلغاری
  • حمل خرده بار به صورت جعبه پالت
  • حمل کالاهای سنگین و پروژه‌ای
  • حمل با ترانزیت
  • حمل دارو و سایر مواد حساس یا کامیون یخچالی
  • حمل مواد اولیه خطرناک با استفاده از تجهیزات پیشرفته
  • حمل خودروهای وارداتی به صورت تکی و گروهی

سوالات متداول

پاسخ: مسیرهای اصلی مرزی بازرگان – گوربولک، سارو و رازی – کاپی‌ کوی هستند. مرز بازرگان پرترددترین مرز است که حجم قابل توجهی از تردد تجاری را انجام می دهد.

پاسخ: زمان ترانزیت برای حمل بار زمینی از ترکیه به ایران بسته به عواملی مانند گذرگاه مرزی مورد استفاده، نوع محموله و رویه های گمرکی دارد. به طور متوسط، حمل و نقل جاده ای می تواند از 3 تا 7 روز طول بکشد. اگر بار از نوع خرده بار باشد، ممکن است زمان به بیش از هفت روز افزایش یابد.

پاسخ: نوع مدارک بر حسب نوع بار متفاوت هستند. اما بارنامه، گواهی مبدا، فاکتور، اسناد بیمه و اظهارنامه گمرکی برخی از مهمترین اسنادی هستند که برای حمل بار از ترکیه به ایران از طریق زمینی لازم هستند.

به این مقاله امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *